Friday, July 31, 2015

Co to jest ten CSR?

CSR

Termin społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility), ostatnimi czasy zyskał na popularności. Definicja ukształtowana przez Komisję Europejską brzmi następująco: ”odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”. Upraszczając, jest to przestrzeganie norm etycznych w firmie oraz wynagradzanie jej pracowników.
W dobie tysięcy sieciówek, do których konsumenci mają dostęp oraz milionów, a nawet miliardów jakimi obracają ich właściciele (np. Amancio Ortega, Inditex 4,4 mld euro), społeczeństwo zaczęło wywierać presję na przedsiębiorców, aby mieli konsumentom do zaoferowania więcej niż tylko produkt. Internet, filmy dokumentalne oraz artykuły dotyczące kosztów oraz warunków produkcji, sprawiły, że klienci bardziej świadomie zaczęli wybierać marki, po które sięgają podczas zakupów. Chcieli więcej, niż tylko twarzowy fason, dobra jakość materiału, czy rozsądna cena.

To od firmy zależy jakie wartości będzie propagowała w ramach CSR. Przedsiębiorstwa prześcigają się w coraz to nowych pomysłach na wdrożenie odpowiedzialności biznesowej w życie. W przypadku odzieżówek najczęściej są to warunki pracy, ekologiczne pozyskiwanie surowców do produkcji materiałów, dobrostan zwierząt, godna płaca, recycling, a nawet zużycie wody podczas procesu produkcyjnego.

Strategia CSR ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Niewątpliwymi aspektami dodatnimi obrania strategii biznesowej w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu są następujące fakty. Po pierwsze kwestie środowiska naturalnego. Skoro jest ono tak intensywnie eksploatowane, to koncerny powinny poczuwać się do odpowiedzialności za ilości zużytej wody, emisje dwutlenku węgla do atmosfery, chemikalia, które spływają do rzek podczas produkcji. Ponadto, firmy posiadają osobowość prawną, także są traktowani jak obywatele i ich obowiązkiem jest dbanie o swoje otoczenie. Podchodząc do sprawy stricte biznesowo, działalność społeczna znacząco wpływa na reputację, co może bezpośrednio przełożyć się na wzrost zysków. Co więcej, strategia CSR świadczy o posiadaniu przez firmę wyższych wartościach, co pozwala jej pracownikom na utożsamianie się z nią oraz przyciąganie młodych talentów.
Krytycy strategii twierdzą, że biznes to biznes i przedsiębiorcy powinni skupić się jedynie na generowaniu i pomnażaniu zysków. Zagadnienie CSR jest wciąż nowym dla biznesu i właściciele firm nie mają jeszcze doświadczenia w tej materii, nie ma także zbyt wielu specjalistów, którzy mogliby ten temat rozwijać i wdrażać. Należy także postawić pytanie na ile firma rzeczywiście wyznaje filozofie wspólnej odpowiedzialności, a na ile jest to zabieg PR.
Uważam, że plusów jest zdecydowanie więcej i to one do mnie przemawiają. W każdej branży, nie tylko odzieżowej, pracują ludzie i eksploatowane jest środowisko naturalne. W dobie tak silnej działalności oraz zaangażowania organizacji pozarządowych oraz konsumentów, rozwój strategii będzie nabierał tempa, a oczy wszystkich będą zwrócone w kierunku działalności marek.

No comments:

Post a Comment

Thank you for all your fashionable comments!